امروزه بازی‌های پولی زیادی برای پلتفرم‌های مهم موبایل‌های هوشمند یعنی اندروید و iOS وجود دارند و آمار نشان میدهد کاربران هیچ مشکلی با صرف هزینه برای خرید بازی‌های مورد علاقه‌ی خود ندارند. اما این موضوع زمانی جالب میشود که بدانیم گیمرهای موبایل پول بسیار بیشتری برای خرید بازی نسبت به گیمرهای دیگر پلتفرم‌ها صرف میکنند. بر اساس آمار سال ۲۰۱۷، گیمرهای موبایل ۲٫۳ برابر بیشتر نسبت به پی‌سی / مک گیمرها برای بازی کرده هزینه کرده و در مقایسه با کنسول گیمرها نیز ۳٫۶ برابر پول بیشتری صرف بازی‌ها کرده اند. در گزارشی که توسط دو شرکت App Annie و IDC تهیه شده، اپلیکیشن‌هایی که از سیستم پرداخت درون برنامه‌ای برخوردار بوده اند در دو فروشگاه دیجیتالی گوگل و اپ استور در نظر گرفته شده بوده‌اند و با میزان فروش دیجیتالی و فیزیکی عناوین کنسول‌های بازی مقایسه شده‌اند. لازم به ذکر است درآمد حاصل از تبلیغات در این آمار محاسبه نشده‌اند.

بر اساس این گزارش با وجود اینکه فقط ۳۵ درصد از دانلودهای جهانی در نظر گرفته شده اند، ۸۰ درصد از هزینه‌های انجام شده در هر دو فروشگاه گوگل پلی و اپ استور مربوط به بازی‌ها بوده اند. آمار دو فروشگاه یاد شده نشان میدهد خریدها از گوگل پلی بیشتر از iOS بوده اند در حالی که پلتفرم شرکت اپل درآمد بیشتری را برای این شرکت به دنبال داشته است. اهمیت بازار آسیا برای بازی‌های موبایل نیز در این گزارش کاملا مشهود است چرا که نشان میدهد کاربران کشورهای آسیا و اقیانوسیه در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۶ برای بازی های موبایل بیشتر هزینه کرده‌اند.

در حالی که اعداد در گزارش به صورت ریز مشخص نشده‌اند، آمده است که چین، ژاپن و کره جنوبی از جمله کشورهای آسیایی بوده اند کاربران در آنها هزینه‌ی بیشتری برای بازی بر روی موبایل کرده‌اند. وجود بازی سازان مهمی در بخش آسیای شرقی در لیست برترین سازندگان بازی برای هر دو پلتفرم iOS و اندروید شاید در این اتفاق بی تاثیر نبوده باشد چرا که بنا به گزارش، تنها دو بازی از پنج بازی برتر برای اندروید و iOS از بازی سازان خارج از آسیا توسعه داده شده‌اند. در بین بازی‌ها، دو مورد برتر گوگل پلی و iOS به سیستم بازی زنده PvP مجهزند که به صورت چند نفره انجام میشوند و سوددهی فوق العاده‌ای را در برخی از بازارها به دنبال داشته‌اند.